CJFF 2011 FILM PROGRAM

27. – 30. JANUAR 2011

A FILM UNFINISHED

Historieskrivning og billedmanipulation

Torsdag  27.1  17:00  &  søndag  30.1  19:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Prisbelønnet dokumentar afslører billedmanipulation i berygtet Nazi-produceret film. Den ufuldendte film om Warszawa-ghettoen blev fundet efter krigen og var længe en kilde til historisk dokumentation. Det senere fund af en manglende filmspole vidnede om, at kamerafolkene havde manipuleret med de ”hverdagsagtige” scener af velbeslåede jøder, der – på vej til middagsselskaber eller teaterforestillinger – ufølsomt skræver over deres trosfællers lig. Ved at skildre folkene både bagved og foran kameraet afslører den tyske instruktør, Yael Hersonski, hvordan vores syn på historien kan ændres.

INSTRUKTØR: YAEL HERSONSKI

TYSKLAND, ISRAEL 2010. BETA FARVE. 88 MIN. TYSK, HEBRAISK, JIDDISCH, POLSK, ENGELSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Alexander Beyer, Rüdiger Vogler.

A FILM UNFINISHED

History writing and picutre manipulation

thursday 27.1  17:00  &  Sunday 30.1  19:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Prize-winning documentary that exposes picture manipulation in an infamous Nazi-produced film. An unfinished film on the Warszaw ghetto was found after the war and has been used since as historical documentation. A film spool found later proves that the filmmakers had manipulated the ’everyday’ scenes of well-to-do Jews on their way to dinner parties or the theatre, who unfeelingly step over the dead bodies of their fellow Jews. By portraying the people both behind and in front of the camera, the German director, Yael Hersonski, reveals how our understanding of history can shift.

Director: Yael Hersonski

Israel, germany 2010. Betacam colour. 88 min. + 10 min. Intro. English subtitles. permitted for those over 15. with Alexander Beyer, Rüdiger Vogler.


AHEAD OF TIME

Dokumentar om en feminist før feminismen

Lørdag 29.1  16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Via arkivmateriale, nye optagelser og interviews skildres en usædvanlig kvinde, den 97-årige journalist, forfatter og fotograf, Ruth Gruber. Kun 20 år gammel (verdens yngste) skrev hun Ph.D. om Virginia Woolfs forfatterskab, som 24-årig blev hun ansat på The New York Herald Tribune, og hun var den første journalist i sovjetisk Arktis. Som medlem af Roosevelt-administrationen deltog hun under Anden Verdenskrig i eskorteringen af 1000 Holocaust-flygtninge fra Europa til USA, og hendes nyhedsdækning af Mellemøsten i 1940’erne henledte verdens øjne på bl.a. Nürberg-processerne og skibet, Exodus.

INSTRUKTØR: ROBERT RICHMANN

USA, ISRAEL 2009. DVD FARVE. 73 MIN. ENGELSK, HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Ruth Gruber, Ike Aronowitz, Harold Ickes, Tom Segev, Eli Wallach.

AHEAD OF TIME

Documentary about a feminist, before feminism

Saturday 29.1  16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

A portrait of an unusual woman, the 97-year-old journalist, author and photographer, Ruth Gruber, is presented via archive material, new footage and interviews. When she was only 20, she wrote her Ph.D. thesis (as the world’s youngest) about Virginia Woolf’s authorship; at 24, she was hired by the The New York Herald Tribune; and she was the first journalist to come to the Soviet Artic. As a member of the Roosevelt administration, she participated in escorting 1000 Holocaust refugees from Europe to USA during World War II; and her coverage of the Middle East in the 1940s brought such events as the Nürnberg processes and Exodus to the attention of the world.

DirectoR: Robert Richmann

USA, Israel 2009. DVD colour. 73 min. English subtitles. Permitted for those over 15. with Ruth Gruber, Ike Aronowitz, Harold Ickes, Tom Segev, Eli Wallach.


AMOS OZ: THE NATURE OF DREAMS

Stemmen fra Oz

Torsdag 27.1  19:15  + fredag 28.1 16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Lysende dokumentar går tæt på den karismatiske forfatter Amos Oz, hvis selvbiografi fra 2002, ”En fortælling om kærlighed og mørke”, samtidig er en unik indføring i Israels historie. Oz er en central figur i den politiske debat i Israel og fremstår som en af de viseste for landets udfordringer. Han filmes i samtale med bl.a. præsident Shimon Peres og forfattere som Paul Auster, Salman Rushdie og Nadine Gordimer, der fik Nobelpris i litteratur i 1991. Amos Oz er i dag en de betydeligste, skønlitterære forfattere både i og uden for Israel, og hans navn nævnes ofte sammen med Nobelprisen.

*Instruktørerne Masha og Yonathan Zur introducerer og afslutter visningen: 2×10 min.

INSTRUKTØR: MASHA ZUR GLOZMAN, YONATHAN ZUR

ISRAEL 2009. DVD FARVE. 75 MIN. HEBRAISK, ENGELSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Amos Oz, Shimon Peres, Paul Auster, Salman Rushdie, Nadime Gordimer, Sari Nusseibeh.

AMOS OZ: THE NATURE OF DREAMS

The Voice of Oz

thursday 27.1  19:15 + Friday 28.1 16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

An illuminating documentary that gives a close-up of the charismatic author Amos Oz, whose autobiograpy from 2002, “A Tale of Love and Darkness”, also provides a unique portal to Israel’s history. Oz is a central figure in the political debate in Israel, and a sharp observer of the challenges confronting the country. He is filmed in conversations with Israel’s president and several world-renowned authors. Amos Oz is today one of the most important authors, both in Israel and internationally, and he is often named in connection with the Nobel Prize. Directors Masha and Yonathan Zur introduce and conclude the showing.

Dirctors: Masha Zur Glozman, Yonathan Zur

Israel 2009. DVD colour. 75 min. + 20 min. Intro/Q&A. English subtitles. Permitted for those over 15. with Amos Oz, Shimon Peres, Paul Auster, Salman Rushdie, Nadime Gordimer, Sari Nusseibeh.


ANVIL! THE STORY OF ANVIL

Heavy forever

Fredag 28.1  21:30 / Entré 75 kr. / 50 kr. (Incl. drink) Den canadiske instruktør Sacha Gervasi var fan af Anvil i de tidlige 1980’ere, og hans dybt personlige dokumentar er blevet kult i danske heavy-miljøer. Vennerne Lips og Robb er i 50’erne og har sat sig for at indspille deres 13. album i et sidste forsøg på at opfylde deres drengedrøm. Da de var 14, indgik de en pagt om at ’rocke’ sammen for evigt. Skønt Anvil aldrig selv fik det helt store gennembrud, har bandet inspireret en hel musikgeneration med topnavne som Metallica og Slayer, Anthrax og Bon Jovi. En varm og livsbekræftende film, der også er en følsom historie om jødiske familiebånd.

*Filmen efterfølges af Fredagsbar i samarbejde med Cinemateket

INSTRUKTØR: SACHA GERVASI

CANADA 2008. DVD FARVE. 80 MIN. ENGELSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR.

Med Robb Reiner, Steve ’Lips’ Kudlow, Tiziana Arrigoni, Slash, Lars Ulrich..

ANVIL! THE STORY OF ANVIL – FRIDAY LATE NIGHT

friday 28.1  21:30 / Entré 75 kr. / 50 kr. (Incl. a drink)

The film about the semi-legendary metal heads in Anvil is one of the most gripping musical portraits in recent years. And the story about the Canadian heavy rockers who achieved fame in the 1980s, but have since been forgotten, has also received more than a dozen international prizes – including a Spirit Award (the independent film Oscar). Anvil was started in Toronto in 1978 by two 14-year-old Jewish boys who made a blood pact that they would follow their dreams of fame to the bitter end. Star status was achieved in 1984 when Anvil shared the stage with some of hard rocks greatest names at a Super Rock show in Japan. After that, poor marketing and diletantic management led to a sharp decline, and now at the age of 60, ‘Lips’ and Robb Reiner just play “the occasional suburban job”, when they don’t pass the time arguing or working part- time delivering for the local catering firm – for a minimum wage and with a hairnet over the more than spalted ’god-of-metal’ hair. In spite of their bad luck, these guys continue undaunted, even though it literally costs them blood and tears. The film captures the dilemma perfectly and balances its material with a surplus of gallows humor in between the pathos and embarrasment, including some one-liners from pioneers like Slash, Lars Ulrich and Lemmy. This is reality’s Spinal Tap that brings genuine tears to our eyes! Bar and dj efter the film. Price: 75/50 kr. incl. a drink.

Note: FOR ONLINE PURCHASE kindly click to FRIDAY LATE NIGHT under SPECIAL ARRANGEMENTS.

Or call Cinemateket’s ticket office: 33 74 34 12.

director: Sacha Gervasi

Canada 2008. 35mm Colour. 90 min. English dialogue. Permitted for all. With Robb Reiner, Steve ‘Lips’ Kudlow, Lemmy, Lars Ulrich, Tiziana Arrigoni, Kevin Goocher, Glenn Gyorffy, William Howell, Nigel Hudson.


CLAUDE LANZMANN, AN ODE TO LIFE

Portræt af Claude Lanzmann

Fredag 28.1  16:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Dokumentarfilm går tæt på filmskaberen Claude Lanzmann, hvis monumentale film, “Shoah” fra 1985, udfordrede tidligere filmskildringer af Holocaust. Instruktøren Sylvain Roumette udforsker Lanzmanns gymnasietid i Clermont-Ferrand, hvor han gik ind i den franske modstandsbevægelse mod nazisterne; hans efterkrigstids år i Berlin; hans karriere som journalist og hans forhold til Simone de Beauvoir. Lanzmann diskuterer også filosofien bag moralen og de kunstneriske valg, han foretog i fremstillingen af “Shoah”. Et mindeværdigt portræt af en billedstormer og et dybt humanisk menneske.

INSTRUKTØR: SYLVAIN ROUMETTE

FRANKRIG 2009. DVD FARVE. 52 MIN. FRANSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. Med Claude Lanzmann.

CLAUDE LANZMANN: AN ODE TO LIFE

Portrait of Claude Lanzmann

friday 28.1  16:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

This documentary gives a close-up of filmmaker Claude Lanzmann, whose monumental film, ‘Shoah’ from 1985, challenged earlier films on Holocaust. The director, Sylvain Roumette, investigates the period when Lanzmann attended  gymnasium  in Clermont-Ferrand and enrolled in the French resistance against the Nazis;  his years in post-war Berlin; his carreer as journalist; and his relationship with Simone de Beauvoir. Lanzmann also discusses the philosophy behind his moral and artistic choices in the production of ‘Shoah’ . A memorable portrait of a great film artist and a deeply humanistic man.

DIRECTOR: Sylvain Roumette

France 2009. DVD colour. 52 min. + 10 min. Intro. English subtitles. Permitted for those over 15. with Claude Lanzmann.


DEFAMATION

Prisbelønnet dokumentar om antisemitisme

Lørdag 29.1  16:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Hvad er antisemitisme? Er det en reel trussel? Eller et spøgelse, der kan hives frem med det formål at holde liv i fortidens frygt? Den kontroversielle israelske instruktør, Yoav Shamir, har sat sig for at undersøge og diskutere forskellige menneskers holdning til antisemitisme. Han opsøger en række personer – deriblandt lederen af Anti Defamation League, Adam Foxman, og hans argeste kritiker, forfatteren Norman Finkelstein, journalister, sorte i Brooklyn, tager med israelske skolebørn til Auschwitz – og afdækker nogle til tider uspiselige realiteter omkring mentaliteten af i dag.

*Interview + debat efterfølgende med P1 og Politiken journalist Hanne Foighel: 45 min.

INSTRUKTØR: YOAV SHAMIR

ISRAEL, DANMARK, USA, ØSTRIG 2009. DVD FARVE. 91 MIN. ENGELSK, HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med instruktørens bedstemor, Adam Foxman, Norman Finkelstein, Stephen M. Walt, John J. Mearsheimer.

DEFAMATION

Prize-winning documentary on antisemitisme

Is antisemitism a real threat? Or a ghost that can be pulled out of the past to keep old fears alive? The controversial Israeli director, Yoav Shamir, decided to investigate various people’s attitudes toward antisemitism. He visits a series of people – the leader of the Anti-Defamation League Adam Foxman and his worst critic, author Norman Finkelstein, journalists, blacks, Israeli schoolchildren in Auschwitz – and exposes a few sometimes distasteful realities of presentday mentality. After the film, there will be an interview and debate with Hanne Foighel, journalist from Denmark Radio’s P1 and Politiken.

DIRECTOR: Yoav Shamir

DFI distribution. Denmark, Israel 2009. DVD colour. 91 min. + 45 min. Debat. English subtitles. Permitted for those over 15.  with ADAM FOXMAN, NORMAN FINKELSTEIN, STEPHEN M. WALT, WOHN J. MEARSHEIMER.

Saturday 29.1  16:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)


LEONARD COHEN: BIRD ON A WIRE

Et fund for Cohen-elskere!

Søndag  30.1  20:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

For nylig dukkede et unikt arkivmateriale frem af glemselen: 38 år gamle ikke før sete backstage- og koncertoptagelser med musiklegenden, Leonard Cohen. Fra 18. marts – 21. april 1972 gav Leonard Cohen koncert i 20 europæiske storbyer, bl.a. Dublin, London, Paris, Stockholm, Wien, Amsterdam, København, Berlin, Tel Aviv og Jerusalem. Tony Palmer præsenterer selv sin dokumentar, det måske mest betydningsfulde filmværk om mesteren, som med en hjertegribende hudløs 37-årig Leonard Cohen føjer uvurderlige brikker til portrættet af den helstøbte kunstner, vi kender fra de senere års verdensturnéer.

*Instruktør Robert Palmer åbner visningen ved at præsentere sit mangeårige arkivarbejde og filmens tilbliven

Instruktør Robert Palmer

USA 2010. DVD FARVE, SORT–HVID. 106 MIN. 15 MIN INTRO. ENGELSK DIALOG. ENGELSKE OG FRANSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Leonard Cohen.

LEONARD COHEN: BIRD ON A WIRE

A find for Cohen fans!

sunday 30.1  20:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Recently, some unique archive material surfaced from oblivion: 38 years old, backstage and concert film never seen before of the living music legend, Leonard Cohen, with fascinating close-ups from 1972 when Cohen gave concerts in 20 big cities in Europe og Israel. The director, Tony Palmer, introduces the film by describing his many years doing research and creating this work, which is perhaps the most important film about the master. We meet a movingly sensitive, 37-year-old Leonard Cohen, and priceless pieces are added to the portrait of the superb artist we know from his most recent world tours.

DIRECTOR: Tony Palmer

USA 2010. DVD Colour and B/w. 106 min. + 15 min. Intro. English/french Subtitles. Permitted for those over 15. With Leonard Cohen.


MANDEN DER ELSKEDE HAUGESUND

En polsk skrædder kom til byen

Lørdag 29.1  13:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Som eneste jøde i mellemkrigstidens Haugesund oparbejdede den polskfødte skrædder, Moritz Rabinowitz, i løbet af få år Norges største konfektionsfabrik. Hans elegante tøj bragte et pust af den store verden til fiskerbyen, hvor snart enhver ejede en bøjle med hans firmanavn. Privat forblev han udelukket fra det bedre borgerskab, til han blev taget af Gestapo i 1941. Gennem arkivmateriale og vidneudsagn tegnes et portræt af en lokal matadors tragiske skæbne, samtidig med at omgivelsernes ambivalente følelser omkring jødespørgsmålet afspejles i spekulationerne omkring Rabinowitz’ endeligt.

INSTRUKTØR: JON HAUGELAND, TORE VOLLAN

NORGE, DANMARK 2003. DVD FARVE. 60 MIN. NORSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR.

THE MAN WHO LOVED HAUGESUND

A Polish tailor comes to town

Saturday 29.1  13:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

As the only Jew in Haugesund during the period between the world wars, the Polish-born tailor Moritz Rabinowitz, in the course of a few years, built up Norway’s largest garment factory. His elegant clothes brought a breath from the great outside world to the small fishing town where everyone soon owned a clothes hanger with his firm’s trademark. In private life, he continued to be excluded from the company of the better bourgoisie until he was arrested by the Gestapo in 1941. Through archive material and witnesses’ testimony, a portrait is drawn of a local matador’s tragic fate, while the speculations about Rabinowitz’ death reflect his surroundings’ ambivilant feelings regarding the Jewish question.

DIRECTORs: Jon Haukeland, Tore Vollan

Norway, Denmark 2003. DVD colour. 65 min. + 20 min. Debate. Norwegian dialogue. Permitted for those over 15.  [Names of the members of the cast are lacking].


NUMBER OUR DAYS

Prisbelønnet dokumentar om værdifuld alderdom

Søndag 30. 14:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Instruktøren, antropologen Barbara Meyerhoffs, indsigtsfulde kortfilmsdokumentar vandt en Oscar og bygger som hendes bog på feltstudier af jødiske gamle. Hendes optagelser fra ”Israel Levin Senior Adult Center” i Venice, Californien skildrer viljestærke mennesker, der værdsætter livet og tager ansvar for deres egne behov, og viser, hvordan det at blive gammel og have smertefulde minder kan vendes til mening og livsglæde.

*Filmene efterfølges af refleksion og diskussion med én af de førende eksperter i livsfortællingsterapi (narrativitet): 40 min.

INSTRUKTØR: LYNNE LITTMAN

USA 1976. DVD FARVE. 28 MIN. ENGELSK, JIDDISCH DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Harry Asimow, Barbara Myerhoff.

NUMBER OUR DAYS

Sunday 30. 14:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Director and anthropologist Barbara Meyerhoff’s insightful short documentary won an Oscar. Like her book, it is based on case studies among Jewish elderly. Her footage from the Israel Levin Senior Adult Center in Venice, California, portray strong-willed people who value life and take responsibility for their own needs. The film shows how these people can turn being old and having painful memories into a satisfying and meaningful life.

DIRECTOR: Lynne Littman

USA 1976. DVD Colour. 28 min. + 40 min. Debate. English subtitles. Permitted for those over 15. with Harry Asimov, Barbara Myerhoff.


ONCE THEY WERE NEIGHBOURS

Dokumentar om de ungarske jøders naboer

Lørdag 29.1  13:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Den ungarske instruktør Zsuzsanna Vargas kamera dvæler ved idylliske billeder af grønne haver med viftende trækroner og kønne forretningsgader i en lille by i Ungarn. Billederne danner kontrast til fortidens ord: Ghetto, stenbrud, togstation, massegrave, som naboerne til byens ungarske jøder genkalder sig, imens de 60 år efter Anden Verdenskrig reflekterer over fortiden og deres egne roller som passive tilskuere til hændelserne dengang. Hvad gjorde de, og hvad kunne de have gjort? Hvad så de omkringstående, og hvad tror de, at de så i det lille bysamfund i krigens de sidste dage?

*Filmene efterfølges af besøg fra Ungarn ved Eva Lehrer: 20 min.

INSTRUKTØR: ZSUZSANNA VARGA

UNGARN 2005. DVD FARVE. 65 MIN. UNGARSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Gustáv Harkai, Ferenc Horváth, Ede Jenkei, Ágoston Kosztich, Mária Németh.

ONCE THEY WERE NEIGHBOURS

A documentary about Hungarian Jews’ neighbours

Saturday 29.1  13:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The Hungarian director Zsuzsanna Varga’s camera dwells on the idyllic motifs in a little town in Hungary. The pictures form a strong contrast to words from the past: ghetto, stone quarry, train station, mass graves. Words that some Hungarian Jews’ neighbours remember when they reflect, 60 years after World War II, on the past and their own role as passive spectators to what happened then. What did they do and what could they have done? What did those who were present see, and what do they believe they saw, in that little town during the last days of the war? The film will be commented on by a guest from Hungary, Eva Lehrer.

DIRECTOR: Zsuzsanna Varga

Hungary 2005. DVD colour. 65 min. + 20 min. Debate. English Subtitles. Permitted for those over 15. with Gustáv Harkai, Ferenc Horváth, Ede Jenkei, Ágoston Kosztich, Mária Németh.


PIZZA IN AUSCHWITZ

A for Auschwitz, B for Birkenau …

Torsdag 27.1  19:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Den 74-årige Holocaust-overlever, Danny Chanoch, har altid drømt om at overtale sine børn, Miri og Shagi, til at tage med på en rejse gennem Holocaust. Med galgenhumor og overstadighed over, at det umulige blev muligt, er Danny sine nu voksne børns rejsefører gennem Litauen og Polen. Danny lærte tidligt, at hans forældre ikke kunne beskytte ham, og konkluderer, at ordene: ”De vil dræbe dig!” var hans vigtigste barnelærdom. Undervejs kommer det frem, i hvor høj grad Holocaust har farvet hele familiens liv, og rejsen ender i grotesken med en overnatning med pizza i barak A i Auschwitz.

INSTRUKTØR: MOSHE ZIMERMAN

ISRAEL 2008. DVD FARVE. 65 MIN. HEBRAISK, ENGELSK, LITAUISK, POLSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Danny Chanoch, Miri Chanoch, Shagi Chanoch.

PIZZA IN AUSCHWITZ

A for Auschwitz, B for Birkenau…

Thursday 27.1  19:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The 74-year-old Holocaust-surviver, Danny Chanoch, always dreamed of convincing his children, Miri and Shagi, that they should take a journey together through Holocaust. With gallows humour and the stubborn conviction that the impossible can be possible, Danny becomes the travel guide for his now adult children’s trip through Lithuania and Poland. Danny learned early that his parents could not protect him and concludes that the words: “They will kill you!” taught him the most important lesson of his childhood. It gradually becomes clear to how great an extent the Holocaust has influenced the lives of the whole family, and the journey ends in grotesque style – staying the night in barracks A in Auschwitz eating pizza.

DIRECTOR: Moshe Zimerman

Israel 2008. DVD Colour. 65 min. EnglisH subtitles. Permitted for those over 15. with Danny Chanoch, Miri Chanoch, Shagi Chanoch.


THE KLEZMATICS: ON HOLY GROUND

Klangen af Østeuropa

Lørdag 29.1  19:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

The Klezmatics fra New York er et stykke lyslevende kulturhistorie og har i over 20 år begejstret med sin gnistrende musikalske energi. Anjou har filmet bandet over en årrække og blander interviews med rejse- og koncertoptagelser. En ung Lorin Sklamberg fortæller om det jiddische sprogs betydning for klezmer og jødisk identitet, og bandets nu midaldrende medlemmer beretter åbent om op- og nedture, deres kamp for at holde sammen og det personlige drama i valget mellem kunstner- og familieliv. The Klezmatics vandt i 2006 en Grammy for ”Wonder Wheel”, en hyldest til sangskriveren, Woody Guthrie.

*Filmen introduceres af lyd fra det jødiske: 10 min.

INSTRUKTØR: ERIK G. ANJOU

USA 2009. DVD FARVE. 102 MIN. ENGELSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Matt Darriau, Lisa Gutking, Frank London, Paul Morrissett, Lorin Sklamberg.

THE KLEZMATICS: ON HOLY GROUND

The clang of East Europe

Saturday 29.1  19:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The Klezmatics from New York are a bit of living cultural history. For more than 20 years they have excited audiences with their sparkling musical energy. Anjou has filmed the band for a several years and mixed interviews with travel and concert footage. A young Lorin Sklamberg tells about the yiddish language’s significance for klezmer and Jewish identity, and the band’s now middle-aged members openly tell about their ups and downs, their struggle to stay together, and the personal drama that lies in the choice between being an artist and family life. The Klezmatics won a Grammy in 2006 for ”Wonder Wheel”, a tribute to the songwriter, Woody Guthrie.

DIRECTOR: Eric Greenberg Anjou

USA 2009. DVD colour. 102 min. + 10 min. Intro. English dialogue. Permitted for those over 15. with Matt Darriau, Lisa Gutking, Frank London, Paul Morrissett, Lorin Sklamberg.


THERESIENSTADT – DANSKE BØRN I NAZISTISK FANGENSKAB

Vidnesbyrd fra Theresienstadt

søndag 30. 14:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Den finske instruktør, Suvi Andrea Helminen, har med denne velklippede dokumentarfilm skabt et unikt vidnesbyrd fra KZ-lejren Theresienstadt. Birgit, Bjørn, Jytte, Poul, Rachel og Salle var blandt de ca. 500 jøder, for hvem det ikke lykkedes at flygte til Sverige. Deres vidneudsagn flettes på helstøbt vis ind i historien om Danmarks besættelse, Europa i krig og Holocaust – nazisternes forsøg på at udrydde Europas jøder. De seks overleveres beretninger er gribende og handler om angst, afsavn, sult, grusomhed og tab, men også om venskab, kærlighed og håb.

INSTRUKTØR: SUVI ANDREA HELMINEN

DANMARK 2009. DVD FARVE. 118 MIN. DANSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Birgit Fischermann, Bjørn Kern, Jytte Bornstein, Poul Brandt, Rachel Berkowitz, Salle Fischermann

THERESIENSTADT – DANISH CHILDREN IN NAZI IMPRISONMENT

sunday 30. 14:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The Finnish director, Suvi Andrea Helminen, with this well-edited documentary, has created a unique testimony from the concentration camp, Theresienstadt. Birgit, Bjørn, Jytte, Poul, Rachel og Salle were among approximately 500 Jews who did not succeed in finding refuge in Sweden. Their testimony is solidly woven into the story of Denmark’s occupation, Europe at war, and Holocaust – the Nazis’ attempt to exterminate Europe’s Jews. The six survivors tell gripping stories about anxiety, deprivation, hunger, brutality and loss, but also friendship, love and hope.

DIRECTOR: Suvi Andrea Helminen

Denmark 2009. DVD Colour. 118 min. + 40 min. Debate. Danish  Dialogue. Permitted for those over 15. with Birgit Fischermann, Bjørn Kern, Jytte Bornstein, Poul Brandt, Rachel Berkowitz, Salle Fischermann.


VOLUNTEERS

Dokumentar om kibbutz-frivillige

Søndag  30.1 14:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

I 1960, da Israel var et ungt land under belejring, drev idealisme og kibbutz-livets romantik

mange ikke-jøder dertil. ”Volunteers” stiller spørgsmål til det komplekse i den personlige og nationale identitet hos en gruppe europæiske frivillige og deres israelske partnere, der med forskellige baggrunde mødtes i kibbutzen dengang. F.eks. er en af de frivillige, tyske Angelica, datter af en tidligere Wehrmacht-soldat. Det tynger hendes fortid, mens hun forsøger at starte sin egen familie i nutidens Israel. Filmens spørgsmål åbner samtidig et vindue ind til nogle af selvudfoldelsens forviklinger.

*Efterfølgende oplæg/diskussion: 30 min

INSTRUKTØR: MOOLY LANDESMAN

ISRAEL 2009. BETA FARVE. 54 MIN. HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. Med Angelica Martinez, Herrold Raba von Pebenheim, Margaret, Lamdan, Brigitta Bahat, Yossi Bahat.

VOLUNTEERS

Documentary abou kibbutz volunteers

sunday 30.1 14:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

In 1960, when Israel was a young country under siege, idealism and the romantic idea of life in the kibbutz attracted many non-Jews to Israel. In “Volunteers”,  a some European volunteers and their Israeli partners who, with different backgrounds,  met in the kibbutz at that time, investigate this complex aspect of their personal and national identity. For example, one of the volunteers is German Angelica, daughter of a former Wehrmacht soldier. Her past weighs heavily on her, while she attempts to start her own family in present-day Israel. The film opens a window to some of the complications of self-development, and will be followed by debate.

DIRECTOR: Mooly Landesman

Israel 2009. Betacam color. 54 min. + 30 min. Debate. English subtitles. Permitted for those over 15. with Angelica Martinez, Herrold Raba von Pebenheim, Margaret, Lamdan, Brigitta Bahat, Yossi Bahat.


WILL EISNER: PORTRAIT OF A SEQUENTIAL ARTIST

Dokumentar om nyskaberen, Will Eisner

Søndag 30.1  20:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Will Eisner er blevet kaldt “tegneseriekunstneren over alle”. Han skabte en ny genre og forvandlede tegneserien til en grafisk roman. Blandt tidens jødiske tegnere var Eisner internationalt set den med størst anseelse. Hans tegneserie, ”The Spirit”, baseret på hans opvækst i New Yorks beboelsesblokke, er en realistisk skildring af livet i gaderne fuld af underfundig humor. Andre værker af Eisner har jødiske temaer som f.eks. ”Fagin the Jew” og ”A Contract with God”. Dukumentaren genopliver på smukkeste vis Eisners liv og værk med interviews af bl.a. Michael Chabon og Art Spiegelman.

INSTRUKTØR: ANDREW D. COOKE

USA 2007. DVD FARVE. 96 MIN. ENGELSK DIALOG. Med Michael Chabon, Max Allan Collins, Will Eisner, Art Spiegelman.

WILL EISNER: PORTRAIT OF A SEQUENTIAL ARTIST

Documentary on innovator Will Eisner

sunday 30.1  20:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Will Eisner has been called “cartoon artist over all”. He created a new genre and changed the comic strip into a graphic novel. Among current Jewish cartoonists, Eisner was internationally considered to have the greatest reputation. His comic strip, ‘The Spirit’, is based on his childhood in New York’s housing projects and presents a realistic picture of life in the streets, full of subtle humour. Other works by Eisner have Jewish themes, such as “Fagin the Jew” and “A Contract with God”. The documentary reviews in the most beautiful way Eisner’s life and work through interviews with, among others, Michael Chabon and Art Spiegelman.

DIRECTOR: Andrew D. Cooke

USA 2007. DVD Colour. 96 min. + 10 min. Intro. English dialogue. Permitted for those over 15. with Michael Chabon, Max Allan Collins, Will Eisner, Art Spiegelman.

http://hartungpress.dk/index2.php?option=content&do_pdf=1&id=39


A ROOM AND A HALF

På sporet efter Brodskys tid.

Søndag 30.1  16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris) Den prisbelønnede film om den russiske forfatter Joseph Brodsky er instruktørens spillefilmsdebut og et lyrisk mesterværk. Med en eksplosion af billeder væves et besøg af den eksilerede Brodsky i fødebyen Skt. Petersborg sammen med historien om hans opvækst i tiden efter Anden Verdenskrig. Som ung sagde Brodsky, der fik Nobelpris i litteratur i 1987, at Rusland ville være frit, når Pravda trykte Proust. Idet instruktøren fremmaner en filmisk alkymi af musik, animation og drama, gør han reverens til litteraturen og omsmelter Brodsky i sin egen filmiske version af ”På sporet efter den tabte tid”.

INSTRUKTØR: ANDREY KHRZHANOVSKIY

RUSLAND 2009. DVD. 130 MIN. RUSSISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Aleksander Bargman, Sergey Barkovskiy, Aleksei Devotchenko, Grigoriy Dityatkovskiy, Alisa Frejndlihk.

A ROOM AND A HALF

On the track of the times of Brodsky

sunday 30.1  16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The prize-winning film on the Russian author Joseph Brodsky is the director’s film debut and a lyrical masterpiece. In an  explosion of pictures, a visit by the exiled Brodsky to St. Petersborg, the city of his birth, is woven together with the story of his childhood after World War II. As a young man, Brodsky – who won the Nobel Prize in literature in 1987 – said that Russia would be free when Pravda printed Proust. Conjuring up visual alchemy with music, animation and drama, the director pays reverence to literature and distills Brodsky into his own film version of ‘Remembrance of Things Past’.

DIRECTOR: Andrey Khrzhanovskiy

Russia 2009. DVD colour. 130 min. English subtitles. permitted for those over 15. With Aleksander Bargman, Sergey Barkovskiy, Aleksei Devotchenko, Grigoriy Dityatkovskiy, Alisa Frejndlihk.


A SERIOUS MAN

Sort komediedrama fra Brødrene Coen.

Læs også Heidi Lauras artikel Genfødte spøgelser nederst på siden.

Fredag 28.1  19:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Bloomington, Minnesota 1967. Den ”seriøse” lektor, Larry Gopnik, ser sit liv falde fra hinanden: Hans kone, Judith, vil skilles og koster ham og hans småkriminelle bror, Arthur, på motel for at installere sin elsker, Sy, i hjemmet. Datteren Sarah stjæler penge fra Larry, og for sin potrygende søn, Danny, er han den, der ordner tv-antennen. Da Sy pludselig dør, må Larry punge ud til begravelsen. Skønt fristet af en koreansk studerende, der vil bestikke ham til at snyde med eksamenskarakteren, opsøger han i stedet tre rabbinere. Men Larry og hans familie må sande, at Herrens veje er mystiske.

*Introduktion ved Mogens Rukov

INSTRUKTØR: ETHAN & JOEL COEN

USA, STORBRITANIEN, FRANKRIG 2009. 35 MM FARVE. 106 MIN. ENGELSK, JIDDISCH, HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Aaron Wolff, Jessica McManus.

A SERIOUS MAN

Black comedy drama by the Coen brothers

friday 28.1  19:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Bloomington, Minnesota 1967. The ‘serious’ college teacher, Larry Gopnik, watches his life fall apart: His wife, Judith, wants a divorce and exiles him and his slightly criminal brother, Arthur, to a motel in order to install her lover, Sy, in their home. Their daughter Sarah steals money from Larry, and for his pot-smoking son Danny, he is just the guy who fixes the tv antenna. When Sy dies suddenly, Larry has to pay for the funeral. Although tempted by a Korean student who wants to bribe him to change his examination grade, he visits three rabbis instead, and Larry and his family must find to their sorrow that the Lord’s ways are mystical.

DIRECTORs: Ethan Coen, Joel Coen

USA, Great Britain, France 2009. 35mm colour. 106 min. + 15 min. Intro. English subtitles. permitted for those over 15. with Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Aaron Wolff, Jessica McManus.


GENFØDTE SPØGELSER

Arvegods fra den jiddishe kultur med dens fine fornemmelse for det overnaturlige har fået en ny inkarnation i film. Okkulte temaer er et godt greb til at afsløre verdens besynderlighed. I den jødiske filmverden blev det i 1930’erne bl.a. gjort i ”Dybbuk” og senest har Coen-brødrene gjort det i deres film ”A Serious Man”. Begge film vil blive vist på den jødiske filmfestival i Cinemateket i januar 2011.

Af Heidi Laura

Hvem kender ikke følelsen af ikke helt at være sig selv? I en ikke så fjern fortid kunne man uden at blive henvist til psykiater hævde, at man var besat. Dæmoner og hvileløse ånder fra en ukendt dimension var en del af verdensbilledet for alle mennesker, indtil vi gik hen og blev oplyste, men egentlig har vi slet ikke sluppet den dimension endnu. Der er noget fundamentalt plausibelt for menneskesindet ved tanken om, at andet og mere end os selv er til stede i universet: ekkoer fra levet liv, ånder, spøgelser, engle, væsner eller bare noget, som griber ind i vores egne liv og gør vores dagligdags greb om verden til skamme med deres uforklarlige magt over os. Jødisk kultur har haft sin rige andel af den slags.

I løbet af et par hundrede år er det ikke desto mindre lykkedes at sprede den forestilling, at jødisk kultur er vældig rationel og at den har udfoldet sig som en kongerække af velargumenterede talmudister, læger, grammatikere, jurister, bibelkommentatorer og – i moderne tid – nobelprismodtagere og store fysikere. Men det er en ommer. Det vrimler med dæmoner og overnaturlige fænomener i hele den jødiske kultur i sin lange udstrækning. Reinkarnation var en naturlig ingrediens i mange versioner af jødisk tro, og adskillige af de største jødiske middelalderlige og tidlige moderne videnskabsmænd var også astrologer eller alkymister. Selvfølgelig – for sådan var hele verden, før den blev moderne. Og mens verden havde travlt med at blive moderne, boblede hele det jødiske Østeuropa af fantastiske fortællinger om overnaturlige væsner, hekse, dæmoner og besættelser.

Kulturerne har altid lånt den slags historier og forestillinger af hinanden. Det er simpelthen så fundamentalt godt stof, at det rejser af sted fra mund til mund og fra land til land. Middelalderlige jødiske kabbalister i Tyskland kendte til islamiske forestillinger om dæmoner, og de østeuropæiske jødiske hekse og dæmoner er i høj grad lånt fra omgivelserne. Enhver, der har læst Isaac Bashevis Singer, har snuset til hele det univers af lokkende djævle og snurrige dæmoner. Hans fortællinger er et godt eksempel på, at fascinationen af det overnaturlige kun voksede, mens den jødiske verden blev mere og mere moderne. Filmen Der Dybbuk, den polsk-jødiske produktion fra 1937 baseret på et skuespil af S. Ansky, er eksempler på præcis det samme: De østeuropæiske jøder stormede ind i det moderne liv i begyndelsen af 1900-tallet og hvad skete? De nye intellektuelle vendte tilbage til de vildeste, mest irrationelle og mest dekadente dele af den forladte, gamle kultur og forelskede sig i dem, som ville de sætte flammende ild og vilde skygger op som kontrast til den mere velfriserede, moderne borgerlige eller socialistiske kultur, de havde søgt ind i.

Der Dybbuk er en dekadent flirt med gammelt jødisk stof. En dibbuk er en hjemløs sjæl, som ikke er faret over til de dødes dimension, men i stedet knytter sig til et menneske (dibbuk kommer af det hebraiske ord for at knytte sig til noget), og hele ideen forbinder sig til den ret almindelige jødiske forestilling i tidlig moderne tid om, at sjælene genfødes for at forbedre sig. Har man været et ringe menneske, kan man meget vel få sig en tur som skorpion eller andet usympatisk væsen, mens en fin sjæl kan få lov til at blive født ind i en lærd og god familie.

Det okkulte udfolder sig i fuldt flor i Der Dybbuk: en yndig brud, Lea, besættes af ånden fra hendes afdøde elskede, Chonon, efter at han har ofret sig til Satan selv for at vinde hende. En ildevarslende, dæmonisk vandringsmand er på spil og sætter handlingen i gang – og dekadencen er til at føle på: den melankolske brud får sig en dans med døden selv og siden overmandes hun af den ånd, som besætter hende.

Man skal gøre sig klart, at folkene bag filmen leger med noget, som også for dem selv er vanvittigt eksotisk, og at de konstruerer et østeuropæisk jødisk landsbymiljø, som er lige dele sentimentalitet og eksotisme. Filmen er på én gang ekspressionistisk og ikke bange for at være kantet og voldsom – og samtidig er den et dybt romantisk syngespil. Man er helt inde i hjerterne på det tidlige 1900-tals nye jødiske avantgarde her: Dette er ikke en horror-fortælling om uhyggelige spøgelser, men derimod en samfundskritik, der udstiller tåbelige, rigide skikke, social ulighed og pengegriskhed som mørkets magter. De overnaturlige kræfter svarer snarere igen på den urimelighed, som presser de unge elskende fra hinanden. Den besatte brud Lea er ikke længere sig selv – hun bærer i sig både sin egen og sin elskedes sjæl ”som to ufødte børn”. Verden er en besynderlig og urimelig indretning, som gør vold mod den skæbne, som de to unge var tiltænkt. De var basherte, skabt for hinanden – og når samfundet ikke anerkender denne skæbne, går de i stedet til grunde. Det er ægte romantisk sindelag.

Det var sandsynligvis lidt af den overraskelse for mange fans af Coen-brødrenes film, at A Serious Man åbner med en spøgelsesscene på jiddish. En tilsyneladende from og elskelig vandringsmand afslører sig som en hvileløs sjæl af en afdød rabbiner; et ildevarslende tegn, noget ustyrligt fra en anden dimension, som bryder ind i dagliglivet. Resten af filmen tillader sig at bruge et jødisk forstadsmiljø i USA i 1950erne som den meget indforståede ramme om en moderne Job-fortælling, som er både morbid og grotesk – som livet selv, fristes man til at sige. Filmen igennem bryder flere figurer ind i hovedpersonen Larry Gopniks tilsyneladende så trygt tilrettelagte liv som ustyrlige spøgelser, der river tæppet væk under alt, hvad han troede var sikkert: der er både den gode ven, der løber med konen, og den asiatiske student, der driver ham ud i korruption. Og ærlig talt: Midt i vores rationelle, moderne liv, er der jo også megen uforklarlighed, mange skjulte drifter og magter, som trækker os rundt ved næsen.

A Serious Man giver det okkulte tema et nyt vrid i kaleidoskopet, for her er det ikke de undertrykkende sociale institutioner, som kommer i fokus, det er derimod selve meningen med livet. Efterhånden som filmens ”spøgelser” underminerer hovedpersonens liv, melder der sig en stadig dybere undren, et stadig mere fuldtonende Hvorfor? Problemet er altså heller ikke her det uforklarlige i sig selv, men snarere den normalitet, som viser sig at være en tynd fernis over et større kaos. Og så er filmens okkulte åbningsscene jo også en kærlig hilsen til den tidlige jødiske films affære med det overnaturlige.

Bærer moderne jøder stadig disse vilde historier med sig i deres hjerter, kan man spørge sig? Tja, nok ikke; måske er det snarere på tide at genopdage al denne vildskab, som giver mulighed for et meget skævt blik på det, vi kalder for det normale liv. Grundlæggende har vi jo ikke styr på særlig meget i vores liv. Lad os bare kalde det spøgelser og lad dem bare tale jiddish.


DER DYBBUK

Jiddisch klassiker

Fredag 28.1  18:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris) Køb/Bestil Billet

Glødende kærlighedsdrama efter skuespil af Simon Anski. I en polsk shtetl (by) aftaler vennerne, Sender og Nute, at deres ufødte børn skal giftes, trods en mystisk rejsendes advarsel: Ikke at tage pant i ufødte generationers liv. Kort efter drukner Nute, og Sender’s kone dør under fødslen af Lea. Uvidende om deres fædres aftale vokser børnene op i forskellige byer. Men kraften fra ægteskabsløftet fører Lea sammen med Nute’s søn, den unge Channon, og de forelsker sig i hinanden. Lea er da bortlovet til en anden mand, men Channon praktiserer jødisk mystik og søger at genvinde sin brud med magi.

*Spøgelseshistoriernes betydning ved særlig gæst: 5 min.

INSTRUKTØR: MICHAL WASZYNSKI

POLEN 1937. 35 MM SORT-HVID. 110 MIN. 25 MIN INTRO. JIDDISCH DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Abraham Morewski, Ajzyk Samberg, Mojzesz Lipman, Lili Liana, Leon Liebgold, Max Bozyk.

Hør Janina Katz læser op fra sin bog”Tilbage fra æblerne” et afsnit der omhandler instruktøren der lavede “Der Dybbuk” i 1937.

Betydningen af Dybbuk på wikipidia

Mogens Ruckow om SPØGELSER og A SERIOUS MAN

De afgørende spøgelser på film findes ikke i spøgelsesfilm. Her er spøgelser et dramaturgisk postulat, en anden person, en person, som man ikke skal opfatte som eksisterende, men som alligevel hele tiden har karakter af en persona dramatis.

De afgørende spøgelser findes i de store film. De findes mellem personerne, de er en aura som et medie, der formidler forbindelsen mellem karaktererne og deres handlinger.

Det er som om karaktererne og deres relationer, de situationer, de står i og handler ud fra, dels er fuldt forståelige, som logiske, rationelle størrelser og alligevel forudsætter en åndelighed, som ikke er hverken lige til, logisk eller rationel.

Det er dette forhold, A Serious Man peger på.

Det er netop interessant ved spøgelser. At de ikke behøves, alt kan forstås, men ikke kan undværes, for at forståelsen bliver fuldstændig.

A Serious Man får ens øjne op for spøgelser i film som Welles’ Citizen Kane, Dreyers Gertrud, Bunuels Begærets dunkle mål, Coppolas Godfather, Scorseses Taxi Driver, Tarkovskis Spejlet.

Det er spøgelserne her, jeg vil beskæftige mig med.

Det vil sige det er det spøgeri, som en til stede i de store film.

Mogens Rukov

THE DYBBUK

Yiddish classics

friday 28.1  18:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Glowing romantic drama based on a play by Simon Anski. In a Polish shtetl (city), Sender and Nute agree that their unborn children shall marry, in spite of a mystical traveller’s warning: Don’t take out a pant on the lives of unborn generations. Shortly afterward, Nute drowns and Sender’s wife dies giving birth to Lea. The children grow up in ignorance of their fathers’ agreement, but the power of the promise of marriage leads to the meeting of Lea and Nute’s son, Channon, and they fall in love. Lea is promised to another man, but Channon practices Jewish mysticism and manages to win his bride with magic. A special guest will introduce the film.

DIRECTOR: Michal Waszynski

Poland 1937. 35mm B/W. 110 min. + 30 min. Intro. English subtitles. Permitted for those over 15. with Abraham Morewski, Ajzyk Samberg, Mojzesz Lipman, Lili Liana, Leon Liebgold, Max Bozyk.


GAINSBOURG – MANDEN, MUSIKKEN, MYTEN

Fascinerende eventyrfilm om Serge Gainsbourg

Fredag 28.1  21:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Filmen bygger på instruktøren Joann Sfars (”Rabbinerens kat”) tegneserieroman om den fransk-jødiske sanger og sangskriver, entertainer og provokatør, Serge Gainsbourg, og følger ham fra opvæksten i 1940’ernes nazi-okkuperede Paris, gennem sangskriverkarrieren til hans død i 1991 i en alder af 62 år. Mens tidligere forsøg på at portrættere ham på film er strandet på familiens forbud og ønske om at beskytte hans hemmeligheder, har Sfar ved at vægte det kunstneriske og gennem sin fabulerende stil skabt sin egen spillevende version af Gainsbourg med en vellignende Eric Elmosnino i titelrollen.

INSTRUKTØR: JOANN SFAR

FRANKRIG, USA 2010. 35 MM SORT-HVID, FARVE. 130 MIN. FRANSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. Med Eric Elmosnino, Lucy Gordon, Laetitia Casta, Anna Muglalis, Philippe Katerine.

GAINSBOURG – THE MAN, THE MUSIC, THE MYTH

Fascinating  fairytale film about Serge Gainsbourg

friday 28.1  21:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The film is based on director Joann Sfar’s graphic novel (“The Rabbi’s Cat”), about the French-Jewish singer and songwriter, entertainer and provocateur, Serge Gainsbourg. The film føllows him from his childhood in Nazi-occupied Paris in the 1940s, through his songwriter career, to his death in 1991 at the age of 62. Earlier attempts to portray him in film have been stopped by the family and their wish to protect his secrets. But by emphasizing the artistic aspects and through her dream-like style, Sfar has created her own life-like version of Gainsbourg, with Eric Elmosnino providing a close resemblance in the title role.

Serge Gainsbourg, vie héroïque / DIRECTOR: Joann Sfar

France, USA 2010. 35mm colour. 130 min. English subtitles. Permitted for those over 15. with Eric Elmosnino, Lucy Gordon, Laetitia Casta, Anna Muglalis, Philippe Katerine.


HOLY ROLLERS

Narkosmugling blandt chasidim

Torsdag 27.1  21:45 + lørdag  29.1  22:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Kevin Asch’s filmkomedie blev bl.a. nomineret ved Sundance Film Festival og bygger på en sand historie fra 1990’erne. Sam (Jessie Eisenberg, der spillede med i filmen om Facebook, ”The Social Network”), er en ung chasid (ultraortodoks jøde) i Brooklyn. Han bryder med familie, arrangeret ægteskab og rabbinerstudium, da naboen Yosef foreslår ham at fragte ’medicin’ for Jackie, en israelsk dealer. Sam indsluses i Manhattans og Amsterdams skyggeverdener, og fanget imellem dobbeltlivet som smugler og vejen tilbage til Gud tvinges han til et valg, der kan rive grunden væk under narkokartellet.

INSTRUKTØR: KEVIN ASCH

USA 2010. BETA FARVE. 89 MIN. ENGELSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Jesse Eisenberg, Justin Bartha, Danny A. Abeckaser, Ari Graynor.

HOLY ROLLERS

Narco-smugling among the chasidim

Thursday 27.1  21:45 + Saturday 29.1  22:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Kevin Asch’s comedy was nominated for Sundance Film Festival and is based on a true story from the 1990s. Sam (Jessie Eisenberg, who was in the film about Facebook, “The Social Network”), is a  young chasid (ultra-orthodox Jew) in Brooklyn. He breaks with his family, his arranged marriage and his studies to be a rabbi, when his neighbour Yosef proposes that he ferry ‘medicine’ for Jackie, an Israeli dealer. Sam is drawn into the Manhattan and Amsterdam underworlds and caught up in a double life as smugler. The road back to God forces him to make a choice that could rip the ground away from under the narco-cartel.

DIRECTOR: Kevin Asch

USA 2010. Betacam Colour. 89 min. English dialogue. Permitted for those over 15. with Jesse Eisenberg, Justin Bartha, Danny A. Abeckaser, Ari Graynor.


KLEMPERER – LA LANGUE NE MENT PAS

Klemperers dagbog

Søndag 30.1. 18:45

Victor Klemperer var tysker og professor på det tekniske universitet i Dresden. Han var også jøde, men takket være sit ægteskab med den “ariske” Eva lykkedes det parret at overleve tolv års nazisme og undgå holocaust. Fra Hitlers magtovertagelse i 1933 til det tyske nederlag i foråret 1945 skrev Victor Klemperer dagbog om livet i Det tredje Rige. Det er historieskrivning i øjenhøjde, hvor Klemperer beskriver, hvordan livet stadig besværliggøres af de mange forbud for jøder. I august 1942 har jøder bl.a. forbud mod at køre bil, høre radio, bruge telefon, holde avis, købe blomster, gå til frisøren, bruge skrivemaskine, gå på biblioteket, cykle, købe fisk, kaffe, chokolade, frugt, cigaretter og mælk, holde husdyr samt udgangsforbud efter kl. 20.00.

Til sidst var Klemperers eneste mulighed for at arbejde med sit intellekt at analysere LTI, Lingua Tertii Imperii, sproget i Det Tredje Rige.
Instruktør: Stan Neumann
Producent: Les Films d’Ici/Richard Copans, Længde: 72′ minutter, Format: DVD
Produktionsår 2004


LA CÁMARA OSCURA

En perle af et stille kærlighedsdrama

Torsdag 27.1  21:30  / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

I 1882 går russisk-jødiske immigranter i land fra et skib i Buenos Aires. På landgangsbroen føder en kvinde en pige. Moderen kan ikke bære synet af datteren, Gertrudis, der vokser op i tilbagetrukkethed. Hun er tilsyneladende som skabt til den traditionelle kvinderolle som hustru til en rig enkemand og mor til deres 5 børn, som hun udfylder med ynde. Men med poetiske billeder og animation viser Menis, at der i skyggen af det lydefri ydre ulmer et rigt, indre fantasiliv. Da manden hyrer en fransk fotograf, der i det ”skjulte” retter sit kameraøje mod Gertrudis, forvandles hendes selvopfattelse.

INSTRUKTØR: MARIA VICTORIA MENIS

ARGENTINA, FRANKRIG 2008. 35 MM FARVE. 85 MIN. SPANSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Mirta Bogdasarian, Fernando Armani, Patrick Dell’Isola.

CAMERA OBSCURA

A pearl of a still romantic drama

Thursday 27.1  21:30 + friday 28.1  16:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

In 1882, Russian-Jewish immigrants sailed into Buenos Aires. On the gangplank, a woman gave birth to a baby girl. The mother could not bear the sight of her daughter, Gertrudis, who grew up in seclusion. She is apparently perfect for the traditional woman’s role, which she fulfils graciously as housewife to a wealthy widower and mother to their five children. But with poetic pictures and animation, Menis shows that in the shadow of the perfect appearances, a rich inner imagination is brewing. When her husband hires a French photographer, who secretly focuses his camera lens on Gertrudis, it changes her idea of herself.

DIRECTOR: Maria Victoria Menis

France 2008. 35mm colour. 85 min. English subtitles. Permitted for those over 15. with Mirta Bogdasarian.


LIFE DURING WAR TIME

Sort satirekomedie om middelklassejøder

Lørdag  29.1  19:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Instruktøren fra ”Happiness”, Todd Solondz’ film om tre søstre. Trish er skilt fra Bill, der sidder inde for pædofili. Hun søger en ”normal” far til sine sønner og falder for Harvey, der som hun selv elsker Israel. Joy kommer hjem på orlov fra arbejdet som sagsbehandler og ægtemanden Allen, en tidligere klient, men hun plages af genfærdet fra en elsker. Helen er klemt mellem sin familie og karriere som skuespiller. Bill sættes på fri fod, og da den yngste søn, Mark, samtidig møder Harvey, tvinges familien til at tilgive eller glemme. En stærk film om en families kamp for mening og kærlighed.

INSTRUKTØR: TODD SOLONDZ

USA 2009. DVD FARVE. 98 MIN. ENGELSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Shirley Henderson, Allison Janney, Ally Sheedy, Dylan Riley Snyder, Emma Hinz.

LIFE DURING WARTIME

Black satiric comedy about middleclass Jews

saturday 29.1  19:00 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

From the director of “Happiness”, Todd Solondz, this film is about three sisters. Trish is divorced from Bill, who is in jail for  paedophilia. She wants a ‘normal’ father for her sons and falls for Harvey, who like herself loves Israel. Joy comes home on leave from work as a case worker and her husband Allen, who is a former client, but she is plagued by the ghost of a lover. Helen is squeezed between her family and her career as an actress. Bill is released from jail, and when at the same time the youngest son, Mark, meets Harvey, the family is forced to forgive or forget. A strong film about a family’s struggle for meaning and love.

DIRECTOR: Todd Solondz

USA 2009. DVD colour. 98 min. English dialogue. Permitted for those over 15. with Shirley Henderson, Allison Janney, Ally Sheedy, Dylan Riley Snyder, Emma Hinz.


THE GIFT TO STALIN

Gribende historie om en dobbelt redning

Lørdag 29.1  21:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Filmen foregår i Kazakhstan i 1949 under Stalintidens tvangsforflyttelser af politiske dissidenter. I et godstog ser Sashka sin jødiske bedstefar dø. Da toget standser, bliver de døde læsset på en vogn, deriblandt Sashka. En lokal jernbanearbejder, Kasym, opdager den levende dreng og redder ham. I kærlig pleje hos den unge Verka i en nærliggende landsby erfarer Sashka sovjetregimets rædselsfremfærd. Filmens titel refererer til regimets atomprøvesprængning i anledning af Stalins 70 årsdag og til Sashkas håb: Hvis han giver Stalin en gave, får han sine forældre at se igen.

PODAROK STALINU / INSTRUKTØR: RUSTEM ABDRASHITOV

KAZAKHSTAN, RUSLAND, POLEN, ISRAEL 2008. 35 MM FARVE. 97 MIN. RUSSISK, KAZAKH, HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Nurzhuman Khtymbayev, Bakhtiar Khoja, Ekaterina Rednikova, Dalen Shintemirov, Waldemar Szczepaniak.

PODAROK STALINU / INSTRUKTØR: RUSTEM ABDRASHITOV

THE GIFT TO STALIN

Gripping story of a double rescue

Saturday 29.1  21:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The film takes place in Kazakhstan in 1949 under the Stalin regime’s forced deportations of political dissidents. On a freight train, Sashka watches her grandfather die. When the train stops, the dead are loaded into a truck and among them, Sashka. A local railroad worker, Kasym, discovers the boy alive and rescues him. In the loving care of the young Verka in a nearby village, Sashka experiences the Soviet terror regime. The film’s title refers to the regime’s atomic bomb test in celebration of Stalin’s 70th birthday, and to Sashka’s hope: If he can give Stalin a gift, he can see his parents again.

DIRECTOR: Rustem Abdrashitov

Kazakhstan, Russia, Poland, Israel 2008. 35mm colour. 97 min. English subtitles. Permitted for those over 15. with Nurzhuman Khtymbayev, Bakhtiar Khoja, Ekaterina Rednikova, Dalen Shintemirov, Waldemar Szczepaniak.


VILLA JASMIN

Fransk-tunesisk drama

Søndag 30.1  14:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Filmen bygger på en roman af Serge Moati. Gennem en fransk-tunesisk-jødisk familie fra 1920’erne til 1940’ernes besættelsestid skildres et sjældent belyst område: nordafrikanske jøders historie. Serge Boccara Jr. er vokset op i Frankrig, men vender med sin kone tilbage til sin fødeby, La Goulette i Tunis. Drevet af rodløshed støvsuger han byen og Villa Jasmin for spor af sine forældres historie indtil deres død i 1957. Gennem møder med sin afdøde far, der som skribent på en socialistisk avis sloges for Tunis’ afhængighed og overlevede et ophold i kz-lejren Dachau, forbindes Serge med fortiden.

INSTRUKTØR: FÉRID BOUGHEDIR

FRANKRIG 2008. FARVE. 86 MIN. FRANSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. MED JUDITH DAVIS, ARNAUD GIOVANINETTI, ELSA MOLLIEN, CLÉMENT SIBONY, FATIMA BEN SAÏDANE.

VILLA JASMIN

French-Tunesian drama

sunday 30.1  14:30 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The film is based on a novel by Serge Moati. Through a Jewish French-Tunesian family during the occupation from the 1920s to the 1940s, a rare subject is illuminated: the history of the North African Jews. Serge Boccara Jr. grew up in France, but returns with his wife to his hometown, La Goulette, in Tunisia. Driven by his rootlessness, he searches the city and Villa Jasmin for traces of his parents’ history until their deaths in 1957. Through meeting his deceased father as a writer for a socialist newspaper, who fought for Tunisia’s independence and survived imprisonment in the Dachau concentration camp, Serge becomes connected with the past.

DIRECTOR: Férid Boughedir

France 2008. DVD colour. 86 min. English subtitles. permitted for those over 15. with Judith Davis, Arnaud Giovaninetti, Elsa Mollien, Clément Sibony, Fatima Ben Saïdane.


COMPLEX

On A winter night, at an open parking lot in Tel Aviv, seven men who served together in the Israeli army meet again. The reunion of the group brings back the atmosphere they know so well from three years of army service in the special forces.

On the parking lot surface an outline of a fictional house is sketched and the ex-soldiers will reenact the military maneuver of taking over a civilian house. Their weapons are replaced by a paper roll and the zone of combat by an open space in Tel Aviv. During their military service the soldiers were trained to perform this maneuver automatically. In the new context the action of the “take-over” is extracted from its original context becoming a performance.

Instruktør Daniel Mann, Sirah Foighel Brutmann & Eitan Efrat

Israel. 9 min, 3:4 DV-PAL, 2008.


EVA IS LEAVING

Ejeren af ”Eldad’s Coffee Shop”, er blevet religiøs og forsøger at gøre sin café kosher. Men hans kone, Eva, og hans ansatte insisterer på at holde fast i gamle vaner.

*Gæstevisit ved instruktør: 20 min.

INSTRUKTØR: AYA SOMECH

ISRAEL 2010. DVD FARVE. 17 MIN. HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Yaron Motola, Noa Barkai, Elisar Girshovich.

EVA IS LEAVING / 1 OF 6

Cavalcade followed by Questions and debate

Saturday 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

The owner of Eldad’s Coffee Shop has become religious and is trying to make his cafe kosher. But his wife, Eva, and his employees insist on keeping their old habits. The director will introduce the film.

DIRECTOR: Aya Somech

Israel 2010. DVD colour. 17 min. + 20 min. Intro/debate. English subtitles. Permitted for those over 15. with Yaron Motola, Noa Barkai, Elisar Girshovich.


EVERYTHING IS A PRESENT

Den tjekkiskfødte pianist, Alice Sommer Herz, er den ældste Holocaust-overlevende og tilbragte to år i nazisternes kz-lejr. I en alder af 106 år spiller hun stadig klassisk musik på klaver flere timer dagligt.

INSTRUKTØR: CHRISTOPHER NUPEN

STORBRITANNIEN 2009. DVD FARVE. 50 MIN. ENGELSK DIALOG. TILLADT OVER 15 ÅR. Med Alice Sommer Herz.

EVERYTHING IS A PRESENT / 2 OF 6

Cavalcade followed by Questions and debate

The Czech-born pianist, Alice Sommer Herz, is the oldest Holocaust surviver. She spent two years in Nazi concentration camps. At the age of 106, she still plays classical music on the piano several hours each day.

DIRECTOR: Christopher Nupen /

Great Britain 2009. DVD colour. 50 min. + 20 min. Intro/debate. English dialogue. Permitted for those over 15. with Alice Sommer Hertz.


MIRACLE LADY

Lørdag 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Prisbelønnet dukkeanimation om to gamle kvinder, der venter. Men et glemt mirakel, der skete for længe siden, ændrer deres skæbne.

INSTRUKTØR: MICHAL ABULAFIA, MORAN SOMER

ISRAEL 2010. DVD FARVE. 10 MIN. HEBRAISK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER.

MIRACLE LADY / 3 OF 6

Cavalcade followed by Questions and debate

Saturday 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Prize-winning puppet animation about two old women who are waiting. But a forgotten miracle that happened a long time ago changes their fate.

DIRECTORs: Michal Abulafia, Moran Somer /

Israel 2010. DVD colour. 10 min. + 20 min. Intro/debate. English subtitles. Permitted for those over 15.  [names of Members of the cast are lacking].


PROMISE

Lørdag 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Trods fattigdom spår en mor sin 10-årige søn, Romain, en lysende fremtid. En gammel jøde, Mr. Piekielny, tror hende og beder Romain love at sørge for at han bliver husket for eftertiden.

*Besøg af instruktør: 10 min.

INSTRUKTØR: MORTEN BH, KIRSTEN DEHLHOLM, HENNING CARLSEN

DANMARK 2010. DVD SORT-HVID. 7 MIN. ENGELSK DIALOG. Med Jacob August Ottensten, Emmanuel Limal, Rune T. Kidde.

PROMISE / 4 OF 6

Cavalcade followed by Questions and debate

Saturday 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

A mother foresees that her 10-year-old son, Romain’s, has a bright future in spite of their poverty. An old Jew, Mr. Piekielny, believes her and asks Romain to promise to ensure that he is remembered in the future. One of the directors will introduce the film.

DIRECTORs: Morten BH, Kirsten Dehlholm, Henning Carlsen

DFI distribution. Denmark 2010. DVD b/w. 7 min. + 20 min. Intro/debate. English dialogue. Permitted for all.  with JACOB AUGUST OTTENSTEN, EMMANUEL LIMAL, RUNE T. KIDDE.


THE STARS DON’T TWINKLE IN OUTER SPACE

Lørdag 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris)

Prisbelønnet rumhistorie fra 1940’erne. ’Starman’ og ’The Princess’ kæmper for at undslippe deres skæbne. Snart står det klart, hvilken situation de to børn befinder sig i.

INSTRUKTØR: PETER THWAITES

STORBRITANNIEN 2008. DVD SORT-HVID. 10 MIN 25 SEK. UNGARSK, ENGELSK DIALOG. ENGELSKE UNDERTEKSTER. TILLADT OVER 15 ÅR. MED Janos Orsos, Anna Sefel, Martin Muncaster.

THE STARS DON’T TWINKLE IN OUTER SPACE / 5 OF 6

Cavalcade followed by Questions and debate

Saturday 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

Prize-winning space story from the 1940s. ‘Starman’ and ‘The Princess’ fight to escape their fates. It soon becomes clear what a situation the two children find themselves in.

DIRECTOR: Peter Thwaites, Great britain 2008. DVD b/w. 10 min. + 20 min. Intro/debate. English subtitles. Permitted for those over 15. with Janos Orsos, Anna Sefel, Martin Muncaster.


THREE MOTHERS

Lørdag 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival pris) Adskilt fra sin gravide datter af adskillige tidszoner og hendes heftige natur længes Barbara efter at blive en del af sit barnebarns fødsel i London. Men er hun ønsket?

INSTRUKTØR: DANIEL ISAIAH SCHACHTER

CANADA 2009. DVD FARVE. 15 MIN 28 SEK. ENGELSK, JIDDISCH DIALOG. HEBRAISKE UNDERTITLER. Med Linda Smith, Miriam Samuels, Jenna Wright.

THREE MOTHERS / 6 OF 6

Cavalcade followed by Questions and debate

Saturday 29.1  13:45 / ENTRÉ 75 kr. (festival price)

DIRECTOR: Daniel Isaiah Schachter

Separated from her pregnant daughter by several time zones and a temperamental nature, Barbara longs to participate in her grandchild’s birth in London. But do they want her there?


LIVET ER SOM ET GLAS TE

Lørdag 29.1 13:45 /Entré 75 kr. (festival pris)

Filmen starter med en klassisk “døende rabbiner”-vits fortalt på jiddisch. Derpå følger en samtale om vitsen mellem en virkelig rabbiner og dennes søn. Her afslører rabbineren – som faktisk er døende – en vigtig hemmelighed. Instruktøren introducerer filmen.

Besøg af instruktøren: 10 min.

INSTRUKTØR: Richard Raskin

DANMARK 2010. DVD FARVE. 6 MIN. JIDDISCH OG ENGELSK DIALOG, MED ENGELSKE UNDERTEKSTER FOR DET JIDDISCHE SEGMENT. TILLADT FOR ALLE. Med Robert Brody, Rabbi Yitzi Loewenthal, Jonathan Bauer

LIFE IS LIKE A GLASS OF TEA

Saturday 29.1 13:45 /Entré 75 kr. (festival price)

Cavalcade followed by questions and debate

The film begins with the telling in Yiddish of a classic joke about a dying rabbi. While talking with his son about that well-known joke, a real rabbi – who in fact is dying – is asked a question that leads him to reveal a long-guarded secret of his own. The director will introduce the film.

DIRECTOR: Richard Raskin, DENMARK 2010  DVD COLOR 6 MIN. Yiddish and English dialogue. English subtitles for the Yiddish segment. Permitted for everyone.

CAST: Robert Brody, Rabbi Yitzi Loewenthal, Jonathan Bauer


EVENTS

Tirsdag d.25. januar

Kl. 19.00: En forsmag på Jødisk filmfestival for Cinematekets medlemmer ‘Holy Rollers’

Torsdag d.27. januar

Kl.16.00: Åbningsreception i Asta Bar med Ludmilla Spektor og Dina Gelfer Jørgensen spiller toner fra fortiden

Kl. 16.30: Manu Sareen (medlem af Radikale Venstre, Folketinget) beretter om sit nylige besøg i Auschwitz

kl. 17.00: Festivalens første film den prisbelønnede ‘An Unfinished Film’ af Yael Hersonski – Et unikt arkiv material fra ghettoen i Warzawa sætte i denne unikke dokumentar tiden i stå.

– Filmen starter kl. 17.00 – billetter til åbningsreception + film koster 105 kr. –

*Filmen markerer den internationale Auschwitz dag!

kl 17.45-18.15: Ricki Neuman og Adrienne Mannov. Ekstern link

Kl. 19.00: Vises en dybdeborende og betagende dokumentarfilm om én af Israels mest oversatte og læste forfattere Amos Oz. Efter filmen følger debatindlæg af DR og Politiken Journalist Hanne Foighel, Politiken Redaktør Anders Jericow og tidligere Mellemøst Journalist Jens Nauntofte.

*Filmens producent og instruktør Jonathan og Miriam Zur er til stede før og efter filmen.

Kl.19.30: Vises ‘Pizza in Auschwitz’. Et dokumentarisk generationsdrama om at overlevere Holocaust til sine børn. MT inviterer DJUS på snack+øl/vand i ASTA bar efter filmen.

Fredag d.28. januar

Kl. 17.45: Ricki Neuman skabte en videoudstilling til det jødiske museum i Stockholm om Jødisk fremtid – 2058? En filmtrilogi, som Ricki Neuman præsenterer. Shir Hatzafons Chazzanut Adrienne Mannov indleder med sang til shabbath og afslutter med kiddush med hjemmebagte Challot.

Kl. 18.45: Se filmen ‘Dybbuk’, den ultimative jiddische klassiker om spøgelser.

kl.19.00: Cohen Brothers, det ultimative filmmakkerpar, skabte i 2009 den hid til mest italesatte jødiske identitetsfilm fra makkerparrets side – ‘A Serious Man’. Èt af brødrenes yndlingsemner er spøgelser ‘noget der vedhæfter sig’. Vi har inviteret én af dansk films mest anerkendte manuskriptforfattere Mogens Rukow til at fortælle om spøgelser i film.

Kl. 21.30-24.00: Jødisk Heavy Metal film & Friday late night bar m. DJ i Asta Bar efter den verdensomspændende kultfilm ‘Anvil – The Story of Anvil’, om den jødiske heavy metal muskier Anvil. Husk at heavy metal og jøder normalt ikke er det oplagte match. Se den!! Det er en ægte tåreperser.

Lørdag d.29. januar

kl. 13.00: Reading med den israelske forfatter og poet Ronny Someck med akkompagnement og oversættelse i ASTA Bar

kl.13.30: ‘Filmen Once they were Neighbours’ med efterfølgende diskussion og oplæg af Dr. Katalin Pécsi-Pollner, undervisningsdirektør på Holocaustmuseet i Budapest og Eva Lehrer

kl. 13.45: Se festivalens højdepunkt at små filmperler og mød instruktørerne bag ‘Complex’, ‘Promise’ og ‘Life is like a Glass of Tea’

kl.16.45: DR har endnu ikke vist den. Det er filmen som Israels Enfant Terrible, Yoav Shamir, producerede bl.a. i samarbejde med Det Danske Filminstitut. ‘Defamation’. Vi har inviteret instruktøren, afventer svar! Efter filmen stævner Politiken og DR journalist Hanne Foighel foraftter og debattør Ronny Someck i en samtale de har kaldt: To be an Israeli – a poet’s point of view”.

Kl.19.30: Copenhagen Klezmer Band blæser op til denne herlige musikfilm om det verdensberømte klezmerband Klezmatics! Kom og hør og se!

Søndag d.30. januar

Kl.14.45: I ‘Theresienstadt’ skildres et unikt fortællingsarbejde om tiden da og tiden i dag for seks danske jøder. I Number Our days undersøger den amerikanske antropolog Barbara Meyerhoff tilbage i 70’erne en senior community i USA. Her er døden et eksistentielt faktum. Hvordan finder man en vej videre, når alle ens nærmeste er forsvundet? Hvilken værdi har tilværelsen, når det bliver åbenbart at livet er forgængeligt? Disse to unikke film dokumenterer på hver deres måde menneskers evne til at skabe mening og give næring til positive selvbetragtninger. Direktør for det anerkendte terapi- og uddannelsescenter DISPUK Allan Holmgren er selv inspireret af Meyerhoffs arbejde tilbage i 70’erne. Netop fortællingen og det arbejde vi mennesker gennem et terapeutisk forløb kan føre os selv igennem er direkte foreneligt med én den systemiske/narrative terapi. Kom og oplev alle disse fantastiske fortællinger og deltag i betragtningerne om de jødiske fortællingers betydning for moderne terapi.

Kl. 18.45: Historien om Victor Klemperer er kendt af mange. Om end det nok mest er hans utrolige ’dokumentariske’ materiale i kraft af hans dagbog de fleste kender. For nylig blev bogen LTI oversat til dansk af kommunikationseksperten Knud Lindholm Laus forlag. Knud Lindholm Lau har siden været i medievælten, fordi bogens aktualitet er slående – om sprogets magt og krænkende karakter. Knud Lindholm Lau ser med og fortæller om sit arbejde med Klemperers højaktualitet. Bogen kan købes i den almindelige boghandel eller på hjemmesiden www.klemperer.dk.

Kl.20.30: Søren Vinterberg, Politiken, introducerer portræt af Will Eisner. Han har interviewet Will Eisner ved flere lejligheder, senest i slut-90’erne ved afsløringen af en mur på Christianshavn, som Eisner har dekoreret.

Kl.20.45: ‘Bird on a Wire’. For Leonard Cohen fans! That’s it! Tony Palmer skabte denne mulighed for alle os der bare vil have mere Cohen. Tony Palmer er til stede og vil fortælle om filmens tilblivelse. Den har en lidt usædvanlig forhistorie.